پرش به محتویات

مبانی کامپیوتر و برنامه‌نویسی

اطلاعات کلی

  • نام درس به فارسی: مبانی کامپیوتر و برنامه‌نویسی
  • نام درس به انگلیسی: Fundamentals of Computer and Programming
  • رشته، گرایش، نوع و واحد درس: مهندسی کامپیوتر – همه گرایشها، اختصاصی، 3 واحد
  • مقطع: کارشناسی
  • پیش نیازها: ندارد
  • مطالب پیش نیاز: آشنایی ابتدایی با مفاهیم کامپیوتر

توضیح کوتاه درس

این درس دانشجویان را با اصول مبانی کامپیوتر و برنامه‌نویسی به زبان C آشنا می‌کند. با بهره‌گیری از کتاب C How To Program، مفاهیم پایه‌ای زبان C، ساختارهای کنترلی، توابع، آرایه‌ها، اشاره‌گرها و مدیریت حافظه مورد بررسی قرار می‌گیرند تا دانشجو بتواند برنامه‌های کاربردی ساده تا متوسط را طراحی و پیاده‌سازی کند.


اهداف و نتایج درس

  • آشنایی با اصول پایه برنامه‌نویسی به زبان C
  • درک مفاهیم اساسی کامپیوتر و نحوه عملکرد آن
  • توانایی استفاده از متغیرها، انواع داده‌ها و عملگرها
  • آشنایی با ساختارهای کنترلی (دستورات شرطی و حلقه‌ها)
  • یادگیری تعریف و استفاده از توابع، آرایه‌ها و اشاره‌گرها
  • کسب مهارت در حل مسئله و طراحی الگوریتم‌های اولیه

مخاطبین

  • دانشجویان مقطع کارشناسی مهندسی کامپیوتر
  • علاقمندان به برنامه‌نویسی و مبانی کامپیوتر

سطح دوره

  • مبتدی و متوسط

طول و زمان‌بندی دوره

  • مدت دوره: ۴ ماه (۳۰ جلسه)
  • جلسات کلاس: ۲۴ جلسه (تئوری و عملی)
  • جلسات جبرانی: ۴ جلسه
  • جلسات ارزیابی: ۲ جلسه

شیوه برگزاری

  • ترکیبی (کلاس‌های مجازی + ارزیابی حضوری)

سرفصل‌ها و مباحث

  1. مقدمه و آشنایی با کامپیوتر و زبان C (3 جلسه)

    • تاریخچه کامپیوتر و زبان‌های برنامه‌نویسی
    • معرفی زبان C و ویژگی‌های آن
    • نصب و راه‌اندازی محیط توسعه
  2. اصول اولیه برنامه‌نویسی در C (4 جلسه)

    • متغیرها، انواع داده‌ها و عملگرها
    • ورودی/خروجی استاندارد با استفاده از توابع C
    • ساختار اصلی یک برنامه در C
  3. ساختارهای کنترلی و تصمیم‌گیری (4 جلسه)

    • دستورات شرطی: if, else, switch
    • ساختارهای تکرار: for, while, do-while
    • کاربرد حلقه‌ها در حل مسائل عددی و منطقی
  4. توابع و مدیریت زیر برنامه‌ها (4 جلسه)

    • تعریف و فراخوانی توابع
    • پارامترها و مقدار بازگشتی
    • مفهوم بازگشت (Recursion) و کاربردهای آن
  5. آرایه‌ها و رشته‌ها (4 جلسه)

    • تعریف و استفاده از آرایه‌های یک‌بعدی و چندبعدی
    • کار با رشته‌ها و توابع استاندارد کتابخانه‌ای برای رشته‌ها
    • پردازش داده‌های ترتیبی
  6. اشاره‌گرها و مدیریت حافظه (4 جلسه)

    • مفاهیم پایه‌ای اشاره‌گرها
    • عملیات روی اشاره‌گرها و تفاوت آرایه و اشاره‌گر
    • حافظه داینامیک: کاربرد توابع malloc, calloc و free
  7. ساختارها و اتحادیه‌ها (3 جلسه)

    • تعریف و استفاده از ساختارها (struct)
    • کاربردهای عملی ساختارها
    • معرفی اتحادیه‌ها (union) و تفاوت آن‌ها با ساختارها
  8. فایل‌ها و ورودی/خروجی پیشرفته (2 جلسه)

    • کار با فایل‌ها در زبان C
    • خواندن و نوشتن داده‌ها به فایل
    • مدیریت خطاهای I/O
  9. مفاهیم پیشرفته و پروژه نهایی (1 جلسه)

    • معرفی مباحث تکمیلی در برنامه‌نویسی C
    • ارائه و مرور پروژه نهایی
    • آشنایی مقدماتی با زبان ++C

نرم‌افزارها و ابزارهای مورد استفاده

  • کامپایلر C (gcc، clang یا ویژوال استودیو)
  • ویرایشگرهای کد (Visual Studio Code، Code::Blocks یا سایر IDEهای مشابه)

تکالیف و ارزیابی

  • تکالیف تئوری: 20%
  • تکالیف عملی: 30%
  • آزمون‌ها و پروژه نهایی: 50%

مراجع درس

  • Deitel & Deitel. C How To Program. (آخرین ویرایش)

تهیه‌کننده

  • نام: مرتضی ذاکری
  • نگارش: 1.0

اطلاعات بیشتر

🧑🏻‍💻 سایت درس